آیینه جام

آیینه جام

هدف از ایجاد این سایت ارائه عکاسیهای خودم وکمک گرفتن از دوستان خوب برای یاری رساندن من برای بهتر شدن این سایت و عکسها .با تشکر میرزاجانی

آخرین مطالب

آیا میدانستید .............................

جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵ ب.ظ
1.آیا می دانستید مهم ترین اتفاق تاریخ بشر ، انقلاب کشاورزی بوده است که پس از آن شهرنشینی ( تمدن) آغاز شده است و نخستین گندم اهلی بین 10 تا 9 هزار سال پیش در خراسان بزرگ کشف شده است؟ ( خراسان بزرگ یعنی ترکمنستان ، افغانستان، تاجیکستان و خراسان ایران کنونی)
2.آیا می دانستید کهن ترین چرخ سفال گری در ایران کشف شده است و ایرانیان مخترع سفال بوده اند؟
3. آیا می دانستید 5هزار سال پیش در شهر سوخته زابل چشم و اندام بدن مصنوعی ساخته می شده است؟
4. آیا می دانستید در شهر سوخته زابل تومور مغزی جراحی می شده است؟
5.آیا می دانستید نخستین نمونه ی تخته نرد در شهر سوخته زابل کشف شده است و تخته نرد یک بازی اصیل ایرانی است؟
6. آیا می دانستید نخستین نمونه ی پویا نمایی( انیمیشن) کوزه ای سفالی در شهر سوخته زابل است ؟
7. آیا می دانستید نخستین « حلقه ی نامزدی» در تندیس " ناپیراسو" همسر " اونتاش ناپیریشا" پادشاه ایلام کشف شده است؟ ( اونتاش ناپیریشا ،سازنده ی بنای زیگورات چغازنبیل است و این تندیس اکنون در موزه ی لوور فرانسه نگداری می شود)
8.آیا می دانستید نخستین سنگ نوشته ی جهان متعلق به "آنوبانی نی " است که در غرب استان کرمانشاه قرار دارد؟
9.حتمن می دانید نخستین منشور حقوق بشر ، گل نوشته ی استوانه ای کوروش هخامنشی است.
10.آیا می دانستید سنگ نوشته ی داریوش در بیستون کرمانشاه ،بزرگ ترین سنگ نوشته ی جهان است؟
11. آیا می دانستید پادشاهی هخامنشیان ، نخستین امپراتوری تاریخ است که قلمروی سرزمینش هر سه قاره ی آسیا ، اروپا و افریقا را در بر می گرفته است؟
12. آیا می دانستید تخت جمشید بزرگ ترین بنای سنگی جهان است؟
13.آیا می دانستید تخت جمشید جزو معدود بناهای تاریخ باستان است که توسط کارگران مزد بگیر ساخته شده نه بردگان؟
14. آیا می دانستید نیمی از کارگران تخت جمشید « زن» بوده اند که در مواردی دستمزدشان از مردها بیشتر بوده است؟
15.آیا می دانستید کارگران تخت جمشید بیمه بودند و پس از 40 سال بازنشسته می شدند؟
16. آیا می دانستید نخستین نبرد بزرگ نظامی شرق و غرب ، نبرد "سورنا "سردار پارتی و "کراسوس" سردار رومی بوده است که با پیروزی ایران تمام شد؟
17. آیا می دانستید در این نبرد ، سربازان رومی 42 هزار نفر و سربازان ایرانی فقط 10 هزار نفر بودند اما با نبوغ نظامی سورنا ، 20 هزار سرباز رومی کشته و 10 هزار نفر دیگر به اسارت درآمدند؟
18. آیا می دانستید شخصیت افسانه ای "رستم" از شخصیت تاریخی" سورنا" گرفته شده است؟(البته از دید بسیاری از استادان)
20.آیا می دانستید" ویشگا "همسر سورنا نیز یکی از سرداران بزرگ اشکانی بوده است؟
21.آیا می دانستید اشکانیان باتری الکتریکی داشته اند؟
22.آیا می دانستید پادشاهی اشکانیان به صورت شبه مشروطه اداره می شده است ؟ یعنی مجلسی به نام مجلس مهستان در کنار شاه وجود داشته و شاه با رای مهستان برگزیده می شده است؟
23. آیا می دانستید دولت اشکانیان با عمری نزدیک به 500 سال طولانی ترین دولت تاریخ ایران بوده است؟
24. آیا می دانستید در دولت اشکانی آزادی دینی کامل وجود داشته است؟
25.آیا می دانستید ایرانی ترین حکومت تاریخ بلند ایران پادشاهی ساسانیان بوده است؟( منظور بیشترین تاکید بر زبان ، دین و فرهنگ ایرانی است)
26. آیا می دانستید بزرگ ترین دانشگاه روز جهان ، دانشگاه گندی شاپور ساسانیان بوده است؟
27.آیا می دانستید در زمان ساسانیان ، ایرانیان 7 الفبا داشتند که با یکی از آن ها می شد تمام زبان های روز دنیا را نوشت و حتا شر شر آب ، آوای پرندگان و حالت های چهره را نیز نوشت ؟ بیشتر این 7 الفبا پس از یورش اعراب ناپدید شدند!
28.آیا می دانستید پادشاهان ساسانی به شادی مردم بسیار اهمیت می دادند و گروه های نوازنده ی دوره گرد با هزینه دولت برای مردم برنامه های شاد اجرا می کردند؟
29. آیا می دانستید در زمان ساسانیان یک کتاب نقاشی وجود داشت که تصویر رنگی بسیاری از پادشاهان ساسانی در آن کشیده شده بود؟ این کتاب هم پس از یورش اعراب ناپدید شد.
30.آیا می دانستید در نبردهای 700 ساله ی ایران و روم هیچ پادشاه ایرانی کشته یا اسیر نشد اما چندین امپراتور روم کشته و یک تن به اسارت درآمد؟
31. آیا می دانستید امپراتوری روم در چند دوره پس از شکست از ایرانیان ،طی قراردادهایی رسمن باج گزار پادشاهی ساسانی بود؟
32.آیا می دانستید الفبای فارسی امروزی ترکیبی از الفباهای اوستایی ، پهلوی ، مانوی و کوفی است که زبان های فارسی و عربی با این الفبا نوشته نوشته می شوند؟
33.آیا می دانستید زبان فارسی به همراه زبان های یونانی ، لاتین و سانسکریت یکی از 4 زبان باستانی و کلاسیک دنیاست؟
34. آیا می دانستید ایران تنها سرزمینی بود که توسط اعراب تصرف شد و با وجود سلطه ی 200 ساله ی اعراب ، تبدیل به سرزمینی عرب زبان نشد؟ ( ترکیه ی کنونی، آن زمان در اختیار بیزانس یا روم شرقی بود و هرگز به تصرف اعراب در نیامده بود)
35.آیا می دانستید وسیع ترین حکومت جهان ، حکومت خلفای بنی امیه بود ( از اسپانیا تا آسیای مرکزی) و این حکومت توسط سرداری ایرانی به نام "بهزادان "مشهور به ابومسلم خراسانی از بین رفت؟
36.آیا می دانستید دومین و آخرین خلیفه گری اعراب مسلمان با دخالت ایرانیان از بین رفت؟ ( هولاکوخان با تحریک "خواجه نصیر توسی" به بغداد لشکر کشید)
37.آیا می دانستید سه هجوم ویران گر اعراب ، مغولا ن و تاتارها می توانست برای همیشه نام و فرهنگ ایران را از صحنه روزگار محو کند اما با درایت وزیران ایرانی و نفوذ در میان بیگانگان این اتفاق نیفتاد؟
38.آیا می دانستید وقتی شاه اسماعیل در "تبریز "تاجگزاری کرد این شهر نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت داشت اما در همان زمان بزرگ ترین شهر فرانسه تنها 200 هزار نفر جمعیت داشت؟( منظور پیشرفته بودن امکانات در ایران است)
39. آیا می دانستید "اصفهان" در زمان شاه عباس به یکی از زیباترین و باشکوه ترین شهرهای جهان بدل شده بود؟
40. آیا می دانستید "منتسکیو" در کتاب «نامه های ایرانی» ،مردم ایران دوره ی صفوی را به عنوان الگویی مناسب برای مردم فرانسه معرفی کرده بود؟
41.آیا می دانستید "نادر شاه افشار "به عنوان آخرین فاتح آسیا شناخته می شود و اروپاییان از او با نام ناپلئون شرق یاد می کنند؟
42.آیا می دانستید بیش از نیمی از سرزمین ایران در دوران قاجار تجزیه شد؟
43. آیا می دانستید انقلاب مشروطه در ایران نخستین انقلاب غیر اروپایی در جهان است؟
45.آیا می دانستید ایران تنها کشوری در جنگ جهانی دوم بود که حامی آلمان هیتلری معرفی شده بود اما پس از تصرف توسط متفقین ، هیچ پایگاه نظامی در آن شکل نگرفت؟
46.آیا می دانستید نخستین پرونده ی شورای امنیت سازمان ملل مربوط به شکایت ایران از شوروی استالینی است؟
47.آیا می دانستید با سیاست شترنج گونه ی "احمد قوام" و "محمد مصدق" طرح های استالین و چرچیل( بزرگ ترین فاتحان جنگ دوم جهانی)در تجزیه ی آذربایجان و خوزستان از ایران ناکام ماند و هر دو نفر با استفاده از قوانین سازمان ملل در این کار موفق شدند در حالی که هم شوروی و انگلستان حق وتو داشتند اما در برابر سیاست شترنج گونه ی" قوام" و "مصدق" ناکام ماندند؟
48.آیا می دانستید عملیات آژاکس ( سرنگونی مصدق) نخستین عملیات سازمان سیا در خارج از مرزهای امریکا بود؟
49.آیا می دانستید در سال های پایانی حکومت پهلوی ،ایران به پیشرفته ترین کشور آسیا و ارتش ایران به یکی از نیرومندترین ارتش های جهان بدل شده بود؟
50. آیا می دانستید انقلاب سال 57 نخسیتن انقلابی در قرن بیستم بود که ارتش اعلام بی طرفی کرده و رو در روی مردم قرار نگرفته بود؟
51. آیا می دانستید جنگ 8 ساله ی ایران و عراق طولانی ترین جنگ کلاسیک قرن بود؟
52. آیا می دانستید از زمان یورش تازیان به ایران، جنگی به طولانی بودن جنگ اخیر ایران و عراق در خاورمیانه صورت نگرفته بود؟( یورش نخستین اعراب به ایران 18 سال طول کشید)
53.آیا می دانستید سردار قادسیه ی دوم ( صدام) قصد داشت 2 هفته ای به تهران برسد اما 33 روز در خرمشهر زمین گیر شد؟
54.آیا می دانستید آخرین وصیت صدام این بود که چند ایران کوچک بهتر از یک ایران بزرگ است؟
.
55. آیا دقت کرده اید استالین ، چرچیل و صدام قدرتمندترین رهبران قرن بیستم که قصد تجزیه و نابودی ایران را داشتند اکنون زیر خاک پوسیده اند اما ایران هنوز پا بر جاست؟
56. آیا دقت کرده اید امروز ایران جزیره ی آرامش در دریای وحشی گری است؟ ( یه طرف طالبان یه طرف داعش)
57.آیا دقت کرده اید امروز «مردم ایران» آرام ترین و با شعورترین مردم خاورمیانه هستند با وجود تمام خوبی ها و بدی هایی که داریم؟
58. آیا دقت کردید همین الان 10 هزار سال تاریخ ایران را برای شما تعریف کردم ؟؟!!!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۷
میرزاجانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی